mandag 9. juni 2014

Første stikk

May - Bie: 0-1



Søndag skjeddet det alle nye birøktere gruer seg til - det aller første stikket. Jeg skulle sette på dronning-gitret etter å ha gått gjennom yngelkassen da det skjedde. 

En liten bie kom i press mellom rammen og min tommen. Hun stakk gjennom hansken så brodden kom heldigvis ikke så dypt, men du som det svei! 

Jeg slengte fra meg hansken, hoppet rundt, hylte og viftet med armene. Som om det gjør biene mer rolige! Heldigvis gikk smerten raskt over, men jeg kan underskrive på at det svir noe voldsomt. Men jeg reagerte ikke, så da kan jeg vel slå fast at jeg i alle fall ikke er allergisk! 

Kube 1

Dronning funnet på tredje ramme! 
Vi flyttet to rammer med yngel opp i øverste etasje, så de bør ha god plass til å bygge ut videre. 
De drar inn honning. Fant honning med både blå, brun og rødskjær. 
Vi fjernet en del store celler, spesielt fra rammene midt inne i kuben. Vi fant ikke noe mystisk inne i dem, men greit å være føre var. 

Kube 2

Dronning funnet på andre ramme. 
Litt mindre bier i denne kuben enn den første. Men det virker som om de jobber fint. 
Vi flyttet to rammer opp fra yngelkassen, for det begynte å bli fullt her også. 
Ser at de har begynt å dra inn noe honning og ikke bare pollen. 
Noe villbygg ble fjernet fra rammekantene. 
Vi fjernet også noen store, runde celler fra denne kuben, men her var de spredt mer utover alle rammene. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar