onsdag 29. juni 2016

Allergi og annet tull

Skrekk og gru


Da har det skjedd. En birøkters store skrekk er å utvikle allergi. Dessverre har det skjedd. Ikke med meg, men med min birøkter-partner, Ida. 

Det er veldig kjedelig for Ida, som i sommer har gått på kurs for viderekommende, og dermed kan mye mer enn meg! 

Det er også veldig kjedelig for meg. Ikke bare fordi Ida kan mer, men at jeg heretter må røkte biene alene med alt ansvar og ikke minst jobb det medfører. Det blir tunge løft alene. 

Etter å ha hatt to røkter alene, må jeg innrømme at det også er ganske stressende. To par øyne ser bedre enn et par. 

En ting er i alle fall sikkert. Jeg må skaffe en annen løsning enn røykpusteren. Enten får jeg ikke fyr på den eller så sluktner den før jeg i det hele tatt kommer igang. Helt håpløst. Da vi har røktet sammen har det gått greit, og vi har ikke hatt så mye bruk for den. Biene er jo stort sett ganske snille. 

Når jeg røkter alene, da må jeg ha noe som roer dem ned. Ellers blir både jeg og biene stressa. Det er ikke bra. Det er noen som skryter av blanding av melkesyre og vann, så jeg får prøve det. 

Veien videre


Hva skjer så med bigården videre? 

Vi kommer til å legge opp og selge biene etter denne sesongen. Jeg orker ikke å drive med birøkt alene. Til det er det for tidkrevende og for mye jobb. 

Ut sesongen nå får jeg bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Hva er allergi? 


Her stjeler jeg fritt fra Norges Birøkterlag:

Allergi innebærer at man har en økt følsomhet mot spesielle stoff i omgivelsene, noe som kommer av en ubalanse i immunsystemet. Denne ubalansen gjør at det dannes antistoffer kalt IgE mot stoff som vanligvis er ufarlige, i vårt tilfelle bigift. Antistoffene IgE reagerer på allergenet, bigiften, og gir opphav til ulike allergiske symptomer. Kroppen må utsettes for bigift før den danner antistoffene IgE, man får derfor ikke allergisk reaksjon ved første stikk. Man kan når som helst i livet utvikle allergi mot bigift. Folk med andre allergier har en noe større sjanse for å utvikle nok en allergi enn folk som ikke har allergi. Ca 10 % av den norske befolkningen har en form for allergi.
Allergi mot bigift En systemisk reaksjon på bistikk er en indikator på at man kan være allergisk. Men man kan ikke vite om man er allergisk før man har tatt en prikktest. Dette gjøres av private spesialister eller på sykehus rundt om i Norge. Henvisning til prikktest får du fra din fastlege.

Utviklingen siden sist


Uansett, det er liv i avleggeren. Dessverre vil jeg nesten si for jeg hadde håpet å kunne slå den sammen med morkuben igjen slik at jeg slipper å ha ansvaret for fem kuber. 

I morkuben har jeg fortsatt ikke sett noe fersk yngel. Her har jeg tatt en tavle fra nabokuben med åpen yngel i tilfelle de mislyktes på første forsøk. Det kan også hende at den nye dronningen fortsatt er jomfru da det har vært dårlig vær. Hun trenger rundt 18 grader og sol for å dra ut på parringstokt. 

Leia-kuben er effektiv og drar inn honning. Den er nå snart full, og vi har ikke flere kasser igjen. Det betyr ny shoppingtur til Honningcentralen på Kløfta. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar