mandag 30. juni 2014

En røkteseanse og 3 stikk senere...

Værsyke bier & hylende røkter



Møt dronning Astrid. Dronningen er den store, 
rødmerkede bien. Dronningen i kube nr to heter 
Ragnhild

Etter å ha studert yr grundig, fant vi en liten luke med sol og finvær i dag. Mot slutten av stell av den første kuben, merket nok biene at regnet var på vei. Plutselig ble de illsinte, og stakk meg i fingeren og i armen. 

Vi rakk akkurat å stelle kube nummer to, før regnet begynte å plaske ned for alvor. Etter å ha pakket sammen alt utstyret, dro jeg tilbake for å dobbelsjekke at reimen var satt på. Tok jeg på meg hatten? Å nei da! Hybris står for fall, for vips fikk jeg et stikk midt på haka! 

Ja, ja, slik er en birøkters hverdag. Men tilstanden i de to kubene er bra. Begge dronningene er på plass, og det er fine yngelleier i yngelkassen. De har fortsatt godt med plass. 

I den første skattekassen har de dratt inn godt med honning. Det vi gjorde i dag var å bytte om på skattekasse en og to. Vi satte den såvidt påbegynte skattekassen rett over yngelkassen, så får de god plass til å lage mer honning. 

Dette er en tavle med forseglet honning. 

 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar